Nieuws

23.7.2012 Goed resultaat in Aagtekerke

Na het slechte weer van de afgelopen weken was er dan eindelijk die zonnige zaterdag waar we al zo lang op hebben gewacht. Nadat vrijdag de vrachtwagen was ingeladen en zaterdag de buienradar nog eens werd geraadpleegd, zijn we rond 8.30 vertrokken richting Aagtekerke. Om 11.30 aangekomen op het wedstrijdterrein, de tractor gelost en daarna een praatje gemaakt met de andere teams en vele vakantiegangers die de Zeeuwse wedstrijd bezochten.

Toen we een kijkje zijn wezen nemen bij de baan bleek dat het een moeilijke dag zou worden. De baan was erg zacht en nat, wat als gevolg had dat de sleepwagens erg inspoorden en niet op eigen kracht terug konden rijden. Na elke trekpoging stond de baan vol diepe sporen en zelfs de scraper en bandenwals hadden erge moeite om de baan weer goed te krijgen. Toen de Compact Diesel klasse aan de beurt was was er een probleempje met de weegbrug waardoor we twee keer gewogen moesten worden. Eenmaal aangekomen in het parc ferme hebben we warmgedraaid en hebben we gekeken hoe het onze concurrentie verging. Jan van Putten had met de Risk II de proeftrek en had totaal geen grip. De sleepwagen ging na deze pull ook lichter dus besloot Jan om zijn trekpoging over te doen. Nadat we de Risk II hadden zien rijden besloten we nog snel de bandenspanning iets te laten zakken om zo niet hetzelfde probleem te krijgen. Als 4e starter waren wij met de Cobra II aan de beurt. Paul toerde op en bij 5500 toeren liet hij de koppeling rustig opkomen. In een formidabele balans reed hij over de baan en rond de 60 meter zat er een erg zachte en natte plek in de baan waardoor de tractor wat begon te waggelen. Bij 66 meter was het uiteindelijk gedaan. De deelnemers die na ons kwamen kenden ook allemaal problemen op de moeilijke baan. Roland van Dongen deed het met zijn Legend het beste en werd 1e. Moving Mountains had de problemen weer boven water en werd 2e, gevolgd door onze Cobra II Reloaded. De aanpassing aan de bandenspanning pakte goed uit en we zijn zeer tevreden met onze 3e plaats van de 11 deelnemers.

Nu het vakantie is hebben we rustig de tijd om de machine weer klaar te maken voor onze eerstvolgende wedstrijd in het Duitse Bookholzberg op zaterdag 11 augustus.

Laatst aangepast (donderdag, 13 september 2012 18:10)

 

19.07.2012 Regen, regen en nog eens regen!

Waren het vorig jaar de Grand National wedstrijden die te kampen hadden met de vele rain-outs, dit jaar lijken de weergoden het gemunt te hebben op de National wedstrijden. Zo zijn er door het slechte weer inmiddels alweer een tweetal wedstrijden afgelast. De wedstrijden van Hoeven en Silly (B) zijn letterlijk in het water gevallen. De tractor staat alweer ruim een maandje klaar in de schuur, wachtend op de eerstvolgende wedstrijd. Aankomende zaterdag is de wedstrijd in het Zeeuwse Aagtekerke en hopelijk kunnen we daar weer eens ouderwets gasgeven. Nu de tractor startklaar staat hebben we ons bezig gehouden met het klaarmaken van motoren en onderdelen om gedurende het seizoen nog wat te kunnen proberen.

Hopelijk tot ziens in Aagtekerke!

 

22.06.2012 Film Made en voorbereiding voor Hoeven

|
Hierbij nog het filmpje van de gehele Compactdiesel klasse vanuit Made. Dit keer gefilmd vanaf de voorkant wat ook mooie beelden oplevert. Op dit moment zijn we de machine aan het klaarmaken voor de wedstrijd in Hoeven van aankomende zondag. We hopen dat het weer een beetje mee wil zitten. Na inspectie bleken we toch wat schade te hebben aan de achteras. Er ligt een lager uit en ook hebben we een forse knik in een van onze remschijven. Er zijn inmiddels nieuwe in de maak maar deze zijn helaas niet gereed voor Hoeven... Wordt vervolgd

Laatst aangepast (vrijdag, 22 juni 2012 23:28)

 

18.06.2012 Wedstrijdverslag Staphorst en Made

Met een goede wedstrijd in Emmeloord achter de rug hebben we de machine weer helemaal nagekeken voor de aankomende wedstrijd in Staphorst. De achteras is ter controle weer helemaal uit elkaar geweest en bleek zich goed gehouden te hebben. Motorisch merkten we eigenlijk iets vreemds. We hadden minder toeren gedraaid dan normaal en ook de datalogger wees uit dat er weinig temperatuur in de motor zat. Na herhaaldelijk terug kijken van de gemaakte video dachten we dat er iets mis moest zijn met de motor. We hebben de verstuivers eruit gehaald en getest. Deze bleken kapot te zijn en dat verklaarde het slechter lopen van de motor. Nadat we er nieuwe in gezet hadden liep de motor tijdens het warmdraaien al meteen een stuk beter. Op naar Staphorst dus!

Vroeg vertrokken naar Staphorst om er rond 9.00 aan te komen. De compact diesels stonden als eerste op het programma en wij hadden de proeftrek. We besloten om de trekhaak op maximale hoogte te zetten en de bandenspanning te laten zoals in Emmeloord. De proeftrek ging niet helemaal zoals gepland want er was weinig grip te vinden in de baan. Gelukkig ging de sleepwagen lichter en besloten we om onze poging over te doen. De bandenspanning ging nog wat verder naar beneden maar helaas wederom weinig grip. We kwamen dus net te kort voor een Full Pull. Waar we wel tevreden mee waren was hoe de motor liep. We draaiden 7300 RP/M en ook de temperatuur was weer zoals het hoorde. Uiteindelijk werden we enigszins teleurstellend 5e, omdat we wisten dat er meer in had gezeten.

Na de beide runs in Staphorst was de motor goed warm geworden en was er wat koelwater uit. Ook was het koelwatertankje afgescheurd dus dit moesten we voor Made repareren. We hebben de turbo gecontroleerd en de motor voorzien van verse motorolie. Er leek tevens een beetje lucht te zitten in de rechter rem dus hebben we uit voorzorg beide remmen ontlucht en afgevuld. Nadat de machine weer klaar was voor Made hebben we eens zitten denken hoe het kwam dat we twee wedstrijden eigenlijk niet presteerden zoals we gehoopt hadden. Na wat schrijf – en rekenwerk bleek dat we te zwaar waren op de neus. De 12 kilo die we afgelopen winter gewonnen hebben aan de achterkant van de machine hebben we op de neus bijgehangen, in de veronderstelling dat we dit met de Cepeks hard nodig zouden hebben. Dit bleek toch niet helemaal waar dus zouden we in Made de 12 kilo bij de achterwielen weg hangen.

Henk was degene die voor zijn thuispubliek achter het stuur mocht plaatsnemen. De baan bood goed grip dus kon Henk mooi snel op het gas. Henk toerde op naar 5500 RP/M en liet de koppeling goed opkomen. De snelheid kwam er vanaf het begin al meteen in en de Cobra ging in volle vaart en mooie balans over de baan. Bij de 50 meter bokte de machine een keertje maar gelukkig bleef de snelheid erin en werd er een goede afstand genoteerd. Uiteindelijk wist alleen de Moving Hills de gereden afstand met 8 cm te overbruggen en werd hiermee eerste. Henk pakte bij zijn eerste officiële competitierun een mooie tweede plaats en we waren hier zeer tevreden mee. Ineens zijn we van de 6e plek op de ranglijst geklommen naar een gedeelde 2e plek!

Deze week wordt de machine gecontroleerd en aanstaande zondag staan we alweer aan de start in Hoeven. Onder het kopje wedstrijden is de kalender bijgewerkt met 2 demo’s in Duitsland en ook het klassement is up to date!

 

29.5.2012 Tevreden na Emmeloord

Na de laatste werkzaamheden aan de tractor hebben we zaterdag met de machine een sponsor bezocht en hierna hebben we de truck verder ingeladen. Gisteren op tweede pinksterdag stond onze eerste puntenwedstrijd gepland in Emmeloord. Langs de baan van de Grand Nationals lag een tweede baan waarop onder andere de Compact Diesels reden.

Om 11.00 begon de wedstrijd met de Compact diesel light, gevolgd door de Compact diesels. We hadden van tevoren al gezien dat de baan goed grip gaf en dat we dus goed om moesten gaan met balans en bandenspanning. Op de weegbrug bleek dat we met de nieuwe achteras constructie en andere banden toch nog een ruime 20kg over hadden aan verplaatsbaar gewicht. Dit is meer dan dat het geweest was.

We hebben voorzichtig gedaan met de afstellingen omdat het allemaal nieuw is en we niet meteen de 1e wedstrijd met grote schade naar huis willen. We waren vandaag achteraan in de klasse aan de beurt met onze tractor. Met iets te weinig toeren werd er weggereden en de balans kwam er dan ook niet echt in. Wel ging de tractor in een strakke rechte lijn naar achter en dat wil in ieder geval zeggen dat de banden en het nieuwe differentieel zich goed houden.

Onze afstand was uiteindelijk goed voor plaats 4 van in totaal 9 tractoren. Antwan Biemans stond met zijn Moving Mountains vandaag op de hoogste plaats van het ereschavot.

We zijn na deze wedstrijd zeer tevreden over hoe de nieuwe spullen zich houden. Alles loopt nog soepel rond en lijkt heel te zijn gebleven. De komende twee weken gaan we de machine weer nakijken en gereed maken voor de wedstrijd in Staphorst. Daar gaan we kijken of we de machine net wat anders kunnen afstellen om zo een plaatsje hoger te kunnen eindigen.

 
Meer artikelen...
Hoofd-Sponsoren

Meer Sponsoren

tumblr counter