Nieuws

29.08.2011 Wedstrijdverslag Alphen

Gisteren was de één-na-laatste wedstrijd van de B-Divisie in het Brabantse Alphen. Na de overwinning in Zele (B) leek er weinig mis met de machine. Inderdaad LEEK dat zo. Toen we zaterdagmorgen de machine voor de laatste keer wilden laten lopen voordat we hem konden gaan poetsen en laden merkten we echter iets vreemds. De motor sloeg goed aan zoals normaal ook het geval is maar tijdens het draaien kwam er een vreemd ratelend geluid uit de motor. Niet goed dus! De motor werd stilgezet en we zagen dat we een lekke verstuiverleiding hadden bij de 3e cilinder. Deze werd opnieuw vastgezet en de motor werd opnieuw gestart. Weer het geratel en nogsteeds een lekke leiding… Wat nu?! Na een telefoontje met het Moving Mountains team werd besloten om met tractor en al koers te zetten richting Dongen. Gelukkig hadden zij een reserve leiding voor ons en de motor werd voor de derde keer gestart. Het geluid was nogsteeds zorgwekkend en leek alleen maar meer te worden. Met man en macht gingen we aan de machine om het probleem op te zoeken. De verstuivers werden gecontroleerd en ondertussen werd ook de compressie gemeten. Beide resultaten waren uitstekend dus daar zat het probleem niet. Ook de nokkenas- en pomptiming waren goed dus weer een mogelijke oorzaak uitgesloten. Na kort overleg werd er om 15.30 besloten dat Antwan en Wilbert thuis zouden blijven en dat we de motor uit elkaar zouden gaan halen. Toen de kop van de motor af was zagen we al vlug dat er een zuiger tegen de kop aangekomen was. Weer bij de 3e cilinder. Henk haalde het carter onder de motor vandaan en daarin lagen allemaal koperen spaantjes. Met het loshalen van de drijfstangen bleek dat er één drijfstangbout zo uitgepakt kon worden. We mogen wel stellen dat we enorm veel geluk hebben gehad. Door het loslopen van de bout bij de 3e cilinder kwam er ruimte op het lager en is de drijfstang als het ware langer geworden en zodoende tegen de kop aan gekomen. Antwan heeft de zuigers afgedraaid en Wilbert en Henk hebben de pistonpen bussen overgeperst want deze waren ook naar buiten gelopen en hadden langs de cilinderwand geschuurd. Daar kwamen de spaantjes uit het carter vandaan. Intussen arriveerde ook de nieuwe onderdelen die we nog verder nodig hadden om de motor af te bouwen. Tegen de klok van 18.15 kon de eerste zuiger weer het blok in en nadat alles afgebouwd en afgesteld was konden we om 19.30 de motor weer voor het eerst gaan starten. Het ratelende geluid was weg en de motor liep weer als een zonnetje!

Op de wedstrijddag werd de klasse geopend door een formidabel lopende Maniac. Hierna mocht onze Cobra laten zien wat hij waard was. Er werd een mooie afstand genoteerd en we waren redelijk tevreden over de run die uiteindelijk goed was voor een 4e klassering. De klasse werd gewonnen door The Maniac, gevolgd door Moving Mountains en Risk II.

Met nog één wedstrijd te gaan hebben wij als team een voorsprong van 3 punten op de nr. 2 in het klassement. Op onze thuiswedstrijd in Bakel wordt het dus erg spannend wie er kampioen gaat worden.

 

Als laatste willen we Team Moving Mountains en Franklin Piggen ontzettend bedanken voor het sleutelwerk en het lenen van de onderdelen!

 

18.08.2011 Stralend Zele

Maar eerst een korte update over Gulpen. Tijdens de wedstrijd van Gulpen was Paul op vakantie en was er een gastrijder bij het Cobra team. Corné Luijkx mocht de honeurs waarnemen. Een vertrouwde chauffeur die al vaker gereden had. Met een ietwat wilde run ging Corné over de baan. De machine trok naar rechts en Corné besloot zijn gas dicht te doen om niet buiten de lijn te komen. De machine stopte net vóór de lijn maar door een zetje van de sleepwagen kwam hij helaas net óp de lijn en was diskwalificatie het gevolg. Tijdens het reguliere onderhoud werden geen gekke dingen gevonden op een kapotte achteras kering na. Dit euvel werd verholpen, de achteras werd weer in elkaar gezet en op naar Zele!

Op Zondagmiddag vertrokken we eerst richting Hoeven om daar The Gladiator op te halen, waarna we koers zette richting Zele. Om 19.00 reden we het wedstrijdterrein op waarna we een mooi plekje zochten en de tent opzette. Terwijl er door de mannen gewerkt werd aan de tent en tractoren ging de frietpan aan waarna we met zijn allen gezellig hebben gegeten. Nadat we onze buikjes vol hadden maakten we een rondje langs de andere deelnemers alvorens we naar de feesttent gingen. Samen met bijna alle B divisie deelnemers werd er een geweldig feest gevierd tijdens de Q-Party van Q-Music. Na een beperkt aantal uurtjes slaap was het alweer dag en konden we beide machines klaar gaan maken voor de wedstrijd. We hadden echter een doel en dat was de verloren punten in Gulpen weer terug te pakken. Brian haalde met zijn Gladiator een mooie 3e plaats bij de Mini Diesels. Helaas stond de brandstofpomp niet helemaal juist dus deze zal opnieuw worden afgesteld. In de Compact Diesel klasse was het Paul die weer achter het stuur zat. Na inspectie van de baan bleek deze van prima conditie afgezien van een paar kleine plekjes. Besloten werd om de machine wat warmer te draaien dan gebruikelijk omdat dat in Gulpen kwa motorisch presteren de machine beter gelopen had. Als zesde mocht de Cobra II aan de bak en in rap tempo werd er een Full Pull genoteerd! Yes! Samen met Luctor Et Emergo, Risk II en Moving Mountains mochten we de finale uitvechten. Helaas kon Moving Mountains niet terug komen en reed Luctor hem buiten de baan. Jan van Putten kwam met zijn Risk II 6 meter tekort op onze afstand en dus behaalden we vandaag wederom een erg belangrijke overwinning. Door deze overwinning is de koppositie weer in handen van het Aarle-Rixtelse team en zullen de laatste twee wedstrijden van het seizoen zenuwslopend worden… Het klassement is aangepast en zie hieronder een filmpje van onze klasse.

Laatst aangepast (donderdag, 18 augustus 2011 17:53)

 

19.07.2011 Wedstrijdverslag Staphorst

Na de overwinning in Silly hebben we de tractor gecontroleerd of alles goed gelopen had en of we mogelijk toch nog een verandering zouden doorvoeren. Gezien de temperaturen die de datalogger aangaf was dit niet nodig. Het oliefilter was ook netjes schoon dus de motor heeft zonder problemen gedraaid. Wel moesten we een paar bouten opnieuw aandraaien maar het onderhoud was niet veel meer dan dat. Vrijdagavond werd de truck ingeladen voor de zaterdagwedstrijd in Staphorst. De regen onderweg voorspelde niet veel goeds maar hoe dichter we Staphorst naderden, hoe droger het werd. Op het goed verharde terrein zochten we een mooi plaatsje en namen een kijkje bij de baan. Er zat erg veel grip in de baan dus hier moesten we vandaag op in zien te spelen. Zeker omdat we vandaag met zestien tractoren aan de start stonden. Na een aantal runs bekeken te hebben besloten we de trekhaak iets te laten zakken, zodat de neus wat beheersbaarder aan de grond zou blijven. Dat was tijdens onze run ook het geval en misschien wel iets te veel zelfs. We reden achteraan in het veld dus konden goed zien wat de concurrentie deed. Onze run was in een strakke lijn maar de neus bleef helaas iets te veel aan de grond. Al met al was de run goed voor een vierde plaats. De eerste plaats ging verassend genoeg naar Luctor et Emergo en even verassend ging de tweede plaats naar Risk II. Derde werd Moving Hills gevold door onze Cobra II. Omdat onze naaste concurrenten punten verspeelden konden wij onze voorspong in het kampioenschap met 3 punten verder uitbreiden op de nummer 2, The Legend. Deze week gaan we de machine nakijken en wat kleine aanpassingen doen zodat we er zondag in Gulpen weer tegenaan kunnen!

 

13.07.2011 Loon naar werken in Silly (B)!

In de laatste dagen voor Silly was het erg spannend of alle benodigde onderdelen op tijd gereed zouden zijn vanwege de strakke planning die we hadden. Op Dinsdag kwam van onze sponsor Bols Motoren een telefoontje dat het blok gereed was. Ook hebben we een splinternieuwe cilinderkop gekregen omdat de oude toch gescheurd bleek te zijn. Hiervoor ontzettend veel dank! Woensdag kwam van Aart Waterweg het nieuw binnenwerk van de turbo binnen, dus deze konden we ook in elkaar zetten. Op Woensdagavond werd begonnen met de zuigers aan te passen voor het nieuwe blok en op Donderdag kon het onderblok in elkaar. Ondertussen heeft Jan van der Veeken de cilinderkop bewerkt waarna deze geheel opgebouwd is. Vrijdagavond kon de motor verder in elkaar en rond 23.00 kon de cilinderkop gemonteerd worden. Hierna is de brandstofpomp nog opnieuw afgesteld en kon de gehele distributie afgemaakt worden. Na het afstellen van de motor konden we deze rond 01.30 in het chassis hangen en werd er heel de nacht doorgesleuteld. Met drie personen hebben we gesleuteld tot 04.45 waarna we even de oogjes hebben dichtgedaan. Om 08.00 ging de wekker weer en zijn we weer aan de slag gegaan. ’S Middags rond de klok van 15.00 konden we gaan starten, maar al snel merkten we een fikse olielekkage op en dus kon de boel weer gedeeltelijk uit elkaar. Toen dit eenmaal verholpen was werd de tweede startpoging ondernomen en de motor sloeg gelijk aan. Yes! Na een kleine aanpassing liep goed dus konden we de machine verder afbouwen. Rond de klok van 23.00 stond de machine eindelijk in de vrachtwagen en was het hele span klaar voor Silly. Zondagmorgen zijn we om 06.45 vertrokken voor de drie uur durende reis. Het weer was goed maar de baan in Silly was erg tricky. Bij de start zat weinig grip en vanaf de 10-15 meter was dit voldoende aanwezig. Na een paar runs te hebben bekeken van de minidiesels wisten we dat we voorzichtig om moesten gaan met het gas. Geconcentreerd werd er opgetoerd en werd er goed geluisterd en gevoeld wat de motor en koppeling deden. Pas bij de 30 meter ging het gas er vol op en werd een afstand van ruim 90 meter genoteerd. Omdat dit een proeftrek was besloten we de afstand te laten staan en wederom kwam hier niemand aan voorbij. We waren dus “back on track” en namen na al het vele sleutelwerk weer de meeste kampioenschaps punten mee naar huis. De tweede plek ging naar The Maniac en de derde plek naar Dinkey Digger. Een overwinning waar we ontzettend hard voor gewerkt hadden en waarvan we na de wedstrijd in Hoeven niet meer op hadden gerekend. Via deze weg willen we namens heel het team alle sponsoren bedanken die ons gesteund hebben om binnen deze zeer korte tijd toch weer de machine helemaal op te bouwen om te kunnen rijden. Dit was ons zeker ook niet gelukt zonder Bols Motoren, Team Moving Mountains, Aart Waterweg en alle andere sponsoren en particulieren die ons enorm veel hebben geholpen in de afgelopen twee weken! Allemaal, BEDANKT!!!

Laatst aangepast (woensdag, 13 juli 2011 23:36)

 

06.07.2011 Update na Hoeven

Door de afgelasting van de wedstrijd in Made was Hoeven de eerstvolgende wedstrijd van de NTTO B-divisie kalender. In de week voorafgaande aan de wedstrijd hebben we een tweetal nieuwe sponsoren mogen verwelkomen en hier zijn we erg blij mee. Na de runs van Emmeloord en Didam bleek dat de motor nog iets te koud bleef. Daarom hebben we de brandstofpomp verzet om zo wat meer temperatuur te krijgen. Op de wedstrijd in Hoeven werd aangevangen met de Minidiesels gevolgd door de Compactdiesel klasse. Al vlug concludeerden we dat het een bijzonder baantje was met dan weer veel en dan weer weinig grip. In de Turboklasse van de Minidiesels waren al enkele wilde runs te zien wat niet veel goeds voorspelde. Addiction was de eerste starter in de Compactdiesel klasse en had dus ook automatisch de proeftrek. Echter kon de wedstrijdleiding met de gereden afstand geen besluit nemen of de sleepwagen goed afgesteld stond. Daarom was het de beurt aan onze Cobra II die dus ook een proeftrek had. Helaas geen Full Pull maar toch een solide run werd er gereden waar we redelijk tevreden over waren. Tot onze verbazing werd de sleepwagen lichter gezet en leek het ons wijs om de afstand over te trekken. Echter door het lichter zetten van de sleepwagen bleek deze te licht te staan. Dit bleek uit alle runs van tractoren die na ons kwamen. Op The Legend na kregen zij allemaal het vermogen niet op de baan door een te lichte sleepwagenafstelling. Door alle wilde en onstuimige runs werd er enorm veel schade gereden. Na de herkansing van Addiction was het weer de beurt aan Paul om gas te geven. Tussen de runs door hadden we de bandenspanning nog wat laten zakken om wat meer grip te kunnen genereren. Helaas pakte het anders uit want na eveneens een onstuimige run ging het helemaal mis. Er brak iets in de aandrijving waarna de motor vrij in toeren schoot en er een drijfstang door het blok naar buiten kwam. Dit was toch wel erg zuur omdat we toch een goede eerste wedstrijd hadden gereden en daar de eerste plaats in de competitie pakten. Na inspectie bij de vrachtwagen bleek dat de ophanging van de achteras afgebroken was en dat hierdoor de motor de geest gaf. Doordat de turbo vol op toeren en druk was en ineens geen olie meer kreeg is deze ook overleden. Een flinke bak schade dus. Uiteindelijk werd de klasse gewonnen door The Legend gevolgd door Addiction en The Maniac. Zo is te zien dat de tractoren die in hoeven het minste vermogen maakten het verste kwamen in de eindklassering. Als we onze eerste afstand met zwaardere sleepwagen hadden laten staan was dit uiteindelijk goed geweest voor de tweede plaats. Maarja, als….

Thuisgekomen hebben we de schade opgenomen en zijn we begonnen met de tractor weer klaar te maken voor de wedstrijd in Silly. De achteras en turbo zijn beide weer gerepareerd en aan de motor wordt op dit moment hard gewerkt. Met dank aan onder andere het Moving Mountains team, Bols motoren en Aart Waterweg kunnen we zondag weer rijden in het Belgische Silly.

Verder is nog te noemen dat zich na de dramatische schade in Hoeven zich spontaan uit het publiek een tweetal nieuwe sponsoren hebben gemeld die toch wel heel graag wilden dat we dit jaar voor het kampioenschap kunnen blijven vechten. Deze sponsoren zijn Hoveniersbedrijf Martijn Kertstens uit Hoeven en Beerendonk Services uit Fijnaart. Uiteraard komen deze sponsoren nog uitgebreid onder de aandacht.

Laatst aangepast (woensdag, 06 juli 2011 16:04)

 
Meer artikelen...
Hoofd-Sponsoren

Meer Sponsoren

tumblr counter