Nieuws

15.05.2012 Werkplaatsupdate

Zoals elk jaar voor het begin van het seizoen is het bij veel teams weer haasten en lange dagen maken om alles optijd klaar te krijgen. Wij dachten al “klaar” te zijn voor het seizoen maar dat pakt iets anders uit. We hebben namelijk een compleet nieuwe vooras gemaakt met een diepe opvangslede. De oude vooras had zijn beste tijd gehad en hiermee zouden we gegarandeerd wat kapot rijden als de machine een keer hard zou neerkomen. We hebben besloten de nieuwe vooras zeer diep te maken om zo nog een keer een intercooler voorin te kunnen leggen. De nieuwe vooras is inmiddels klaar en zit gemonteerd onder het chassis.

Toen was het de beurt aan de intercooler. Deze was na Fuchtorf flink opgezet en nadat we hem hadden afgeperst zagen we al gouw dat hij lek was. De waterbak hebben we weg moeten slijpen om zo het lek te kunnen dichtlassen. Hierna hebben we hem weer afgeperst en de bak terug eromheen gelast.

Ondertussen was ook ons differentieel binnen en dit zijn we nog aan het klaarmaken zodat hij gemonteerd kan worden. Het betekend ook dat we nu met de nieuwe Cepeks zullen gaan rijden vanaf Emmeloord. We hebben besloten om de oude asstompen niet aan te passen maar compleet nieuwe te maken. Ze worden uit 1 stuk gedraaid en samen met nieuwe remschijven hopen we hier nog wat gewicht op te winnen. Een collega puller van ons is er nu mee bezig en als het allemaal mee zit is dat nog deze week gereed.

Verder hadden we al een paar weekjes last van een klein plasje olie onder de achteras en dit bleek een lekke keering te zijn. De complete aandrijflijn ligt er nu tussenuit zodat we de keering kunnen vervangen door een exemplaar dat beter bestand is tegen hoge belastingen.

En of dat alles niet genoeg is zijn we ook nog bezig om aan de achterkant van de machine, buiten de asstompen om, wat gewicht te winnen. Want we weten zeker dat we extra gewicht kunnen gebruiken op de neus wanneer we met Cepeks gaan rijden.

Laatst aangepast (dinsdag, 15 mei 2012 18:34)

 

04.05.2012 Wedstrijdverslag Füchtorf

Op donderdagavond 26 April werd de laatste hand gelegd aan de machine voor de wedstrijd in het Duitse Füchtorf. Vrijdagmiddag werd de vrachtwagen ingeladen en rond de klok van 16.00 begonnen we onze reis naar Duitsland. Eenmaal aangekomen op het terrein werden we meteen hartelijk verwelkomd door de andere deelnemers en hebben we een mooi plekje opgezicht met onze truck. Vrijdagavond werd er vooral veel bijgebuurt onder het genot van een pilsje. Heel laat hebben we het niet gemaakt want we moesten er immers weer vroeg uit en hadden er al een lange dag opzitten.

Zaterdagmorgen werden wij als Nederlandse gasten officieel welkom geheten op de rijdersbriefing. Toen alle belangrijke zaken uitgelegd waren begon de technische inspectie. De tractoren doorstonden allemaal de inspectie dus mochten aan de wedstrijd deelnemen. Als opening reed de “stock 350” gevolgd door de “stock 500”. Hierna was het de beurt aan de 23!! “modified 500” deelnemers. We konden op deze klasse ongeveer inschatten wat we met onze gewichtsverdeling en bandenspanning moesten doen. De compactdiesels stonden als laatste op het programma van de gardenpullers en dus konden we veel tractoren zien rijden. Met onze eigen machine wilden we vandaag rustig aan doen. De vooras bleek toch niet helemaal te zijn zoals we graag wilden en we wilden geen risico’s nemen. Paul reed de machine voor de sleepwagen en Henk dirigeerde hem op zijn plek. De ketting ging strak, het gas ging erop en bij 4500 toeren ging Paul van start. De machine pakte vlug op naar de 7000 toeren maar echte snelheid kwam er niet in. De neus bleef aan de grond en we strandden voor de full pull lijn. Omdat je in Duitsland 2x mag proberen werd de trekhaak omhoog geschroefd en werd de bandenspanning nog afgelaten. Tijdens de 2e poging ging Paul vlugger op het gas om meer snelheid te maken maar wederom haalden we helaas geen full pull. De motor liep als een zonnetje maar vandaag merkten we echt dat we onze nieuwe Cepeks mistten. We hadden simpelweg geen grip.

Op het einde van de run was er een forse waterlekkage te zien dus de machine werd stilgezet. Dit bleek achteraf de intercooler te zijn die opgezet- en opengescheurd was. Ook hoorden we in de achteras iets wat niet helemaal gebruikelijk was. Vandaag werd onze Cobra “slechts” 6e maar we hebben enorm veel geleerd. De winst ging naar de Duitse Black Pearl die zijn machine goed aan het lopen had!

Thuisgekomen hebben we toch nog diverse schades vastgesteld. Het *gelukkig oude* differentieel had veel te lijden gehad want er lag flink wat gruis in de achteras. Ook de vooras was weer krom en de intercooler is ook open gescheurd. We zullen de komende weken hard nodig hebben om alles weer klaar te krijgen voor de eerstvolgende wedstrijd. Hieronder een filmpje van de Compact Dieselklasse

 

23.04.2012 Testdag en internationaal begin van het seizoen

Afgelopen zaterdag was er een technische dag voor alle compact- en minidiesels in Hengelo. Op deze dag konden alle rijders hun machine ter keuring aanbieden aan de NTTO. We hebben hiervoor een speciale dag georganiseerd zodat we de NTTO tijdens het seizoen kunnen ontzorgen. Alle deelnemende teams en de NTTO waren mooi op tijd aanwezig en na een praatje en een kop koffie gingen de deuren van de keuringsruime dicht en stond de eerste machine binnen. Tussen de middag hebben we met zn allen gegeten en hierna is de volgende serie tractoren gekeurd. Ook lag er een 40 meter lange testbaan van klei en hebben diverse machines nog een trekpoging ondernomen. Onder andere Flower Power, Risk II, Minimum Risk, Gladiator en Cobra II Reloaded hebben aangehaakt. Bij de beide Risk machines liep het motorisch nog niet naar behoren en de heren gingen niet geheel tevreden naar huis. Bij onze Cobra ging het echter een stuk beter. We hebben de machine eerst gewogen en het blijkt dat we toch 2 gewichtjes meer voorop kunnen hangen dan vorig seizoen. Vandaag was het plan om te proberen om met wat minder toeren rollend weg te rijden en dan pas het gas door te drukken. Dit plan pakte goed uit want bij slechts 4500-5000 rpm werd de koppeling heel langzaam los gelaten en de machine bouwde direct turbodruk op en ging mooi rollend weg. De nieuwe motor pakte goed op maar op de korte baan kon het gas er niet helemaal op. Toch noteerden we ruim 7000 rpm op de teller en 4,5 bar turbodruk. De temperaturen leken ons ook goed dus waren we tevreden over ons winterwerk. Het enige echte huiswerk wat ons te doen staat is de vooras te herstellen want de tractor stond pas in de eindbult stil.

Verder zullen we deze week de motor helemaal controleren. Timingen, klepspeling en de nieuwe drijfstangen zullen worden nagekeken voordat we vrijdagmiddag vertrekken naar onze eerste “competitieve” wedstrijd in het Duitse Füchtorf. Door onze goede relatie met de Duitse gardenpullers zijn we uitgenodigd om daar op zaterdag een demo te komen verzorgen. Natuurlijk willen we graag laten zien wat we als Nederlands kampioen waard zijn.

Als afsluiting kunnen we zeggen dat we enorm blij zijn met het eerste zichtbare resultaat. We hebben deze winter een hele nieuwe motor opgebouwd met eigen fabricaat drijfstangen, een nieuw concept cilinderkop waar nog niemand mee rijd en ook gebruiken we andere zuigers dan de andere deelnemers. We zijn voorzichtig tevreden met de eerste test.

Laatst aangepast (maandag, 23 april 2012 23:06)

 

18.04.2012 Wedstrijdkalender toegevoegd

Onze wedstrijdkalender voor het seizoen 2012 is bekend en toegevoegd op de website. Kijk onder het kopje WEDSTRIJDEN waar wij dit jaar allemaal te zien zijn.

Laatst aangepast (woensdag, 18 april 2012 12:17)

 

11.04.2012 Nieuws update

Zoals jullie misschien weten is afgelopen zaterdag de 3e International Harvesterdag geweest in Meerkerk. Tijdens deze IH dag waren allerlei types, soorten en uitvoeringen te zien van alles wat het merk IH droeg. Oude IH stoommachines van meer dan 100 jaar oud, IH auto’s en trucks en vooral tractoren! Op deze dag waren tevens een groot aantal tractorpullers aanwezig en ook ons team was vertegenwoordigd met de Cobra II Reloaded. Samen met het Hytec Redneck / Gladiator team zijn we afgereisd naar Meerkerk waar we onze machines opgesteld hebben. Ondanks het wisselvallige weer kwam het publiek toch in grote getale opdagen. Martin van Lomwel had deze dag werkelijk tot in de puntjes geregeld en Arco Sterk praatte de dag technisch aan elkaar. De meeste machines die konden lopen werden voor het publiek een aantal keer gestart en zo ook onze compact diesels. Na een lange maar zeer leuke dag hebben we samen met het Hytec Redneck / Gladiator team bij een restaurant gegeten waarna we huiswaarts gekeerd zijn. Foto’s van de IH dag zijn te zien door op onderstaande foto te klikken!

Ook kunnen we melden dat we tijdens de IH dag nog een tweetal nieuwe sponsoren hebben kunnen verwelkomen waarmee we erg blij zijn. Meer informatie hierover komt binnenkort op de site.

In de werkplaats zijn de afgelopen weken weer heel wat uurtjes gespendeerd om de nieuwe banden op de velgen te krijgen. Zo hebben we ruim 160 gaatjes in de velgen geboord zodat we de banden met parkers op hun plaats kunnen houden. Nadat de banden op de velgen gemonteerd zijn heeft een collega tractorpuller de banden nog van een nieuw profiel voorzien en op dit moment liggen de banden te wachten om gemonteerd te worden. Dit vergt echter nog wat extra aanpassingen aan de achteras omdat de hartplaten van de oude en nieuwe velgen wat van elkaar verschillen. Hier gaan we ons de komende weken nog over buigen zodat we weten hoe we dit aan willen gaan aanpakken.

Verder wordt het To-do lijstje steeds korter en dat is maar goed ook, want de eerste wedstrijd is zo in zicht.

 
Meer artikelen...
Hoofd-Sponsoren

Meer Sponsoren

tumblr counter