18.06.2012 Wedstrijdverslag Staphorst en Made

Met een goede wedstrijd in Emmeloord achter de rug hebben we de machine weer helemaal nagekeken voor de aankomende wedstrijd in Staphorst. De achteras is ter controle weer helemaal uit elkaar geweest en bleek zich goed gehouden te hebben. Motorisch merkten we eigenlijk iets vreemds. We hadden minder toeren gedraaid dan normaal en ook de datalogger wees uit dat er weinig temperatuur in de motor zat. Na herhaaldelijk terug kijken van de gemaakte video dachten we dat er iets mis moest zijn met de motor. We hebben de verstuivers eruit gehaald en getest. Deze bleken kapot te zijn en dat verklaarde het slechter lopen van de motor. Nadat we er nieuwe in gezet hadden liep de motor tijdens het warmdraaien al meteen een stuk beter. Op naar Staphorst dus!

Vroeg vertrokken naar Staphorst om er rond 9.00 aan te komen. De compact diesels stonden als eerste op het programma en wij hadden de proeftrek. We besloten om de trekhaak op maximale hoogte te zetten en de bandenspanning te laten zoals in Emmeloord. De proeftrek ging niet helemaal zoals gepland want er was weinig grip te vinden in de baan. Gelukkig ging de sleepwagen lichter en besloten we om onze poging over te doen. De bandenspanning ging nog wat verder naar beneden maar helaas wederom weinig grip. We kwamen dus net te kort voor een Full Pull. Waar we wel tevreden mee waren was hoe de motor liep. We draaiden 7300 RP/M en ook de temperatuur was weer zoals het hoorde. Uiteindelijk werden we enigszins teleurstellend 5e, omdat we wisten dat er meer in had gezeten.

Na de beide runs in Staphorst was de motor goed warm geworden en was er wat koelwater uit. Ook was het koelwatertankje afgescheurd dus dit moesten we voor Made repareren. We hebben de turbo gecontroleerd en de motor voorzien van verse motorolie. Er leek tevens een beetje lucht te zitten in de rechter rem dus hebben we uit voorzorg beide remmen ontlucht en afgevuld. Nadat de machine weer klaar was voor Made hebben we eens zitten denken hoe het kwam dat we twee wedstrijden eigenlijk niet presteerden zoals we gehoopt hadden. Na wat schrijf – en rekenwerk bleek dat we te zwaar waren op de neus. De 12 kilo die we afgelopen winter gewonnen hebben aan de achterkant van de machine hebben we op de neus bijgehangen, in de veronderstelling dat we dit met de Cepeks hard nodig zouden hebben. Dit bleek toch niet helemaal waar dus zouden we in Made de 12 kilo bij de achterwielen weg hangen.

Henk was degene die voor zijn thuispubliek achter het stuur mocht plaatsnemen. De baan bood goed grip dus kon Henk mooi snel op het gas. Henk toerde op naar 5500 RP/M en liet de koppeling goed opkomen. De snelheid kwam er vanaf het begin al meteen in en de Cobra ging in volle vaart en mooie balans over de baan. Bij de 50 meter bokte de machine een keertje maar gelukkig bleef de snelheid erin en werd er een goede afstand genoteerd. Uiteindelijk wist alleen de Moving Hills de gereden afstand met 8 cm te overbruggen en werd hiermee eerste. Henk pakte bij zijn eerste officiële competitierun een mooie tweede plaats en we waren hier zeer tevreden mee. Ineens zijn we van de 6e plek op de ranglijst geklommen naar een gedeelde 2e plek!

Deze week wordt de machine gecontroleerd en aanstaande zondag staan we alweer aan de start in Hoeven. Onder het kopje wedstrijden is de kalender bijgewerkt met 2 demo’s in Duitsland en ook het klassement is up to date!

 
Hoofd-Sponsoren

Meer Sponsoren

tumblr counter